Domeček z karet - SEO optimalizace a jiné pohádky
“Chcete být první na mobilní telefony na Seznamu a dáte na to 5000kč měsíčně? Tak asi ne no.”

„Seznam …najdu tam, co hledám?“

Leden 11th, 2011 by MartiN



Podle ihned, který svůj článek opírá o statistiky toplistu Google svým podílem na českém vyhledávacím trhu poprvé předstihl Seznam. Já bych to neviděl tak jednoznačně. Jednak souhlasím s argumenty na pooh.cz
Kromě toho Google používají zkušenější uživatelé internetu, kteří na něm tráví více času. Ti uskutečňují více hledání a tím více hitů ve statistice toplistu. Přepočteno na počet skutečných uživatelů, by na tom byl Google určitě hůř. Taky nepovažuji centrum za Google, byť používá jeho vyhledávací technologii. Používání vyhledávačů je z velké části věc značky a zvyklostí uživatelů. Uživateli Seznamu musíte nabídnout mnohem víc, než v současnosti nabízí jeho stávající služba, aby byl ochoten to vůbec vyzkoušet. Má třeba mailovou schránku na Seznamu a tím pádem chodí logicky vyhledávat na Seznam. Má to prostě blíž.

Pokud trávíte vyhledáváním hodinu denně, tak relevanci výsledků asi začnete řešit. Pokud hledáte dvakrát za den, tak je vám to jedno, respektive nevyplatí se vám investovat čas a energii do rozboru relevance výsledků různých vyhledávačů. To ostatně potvrzují i trendy v podílu vyhledávačů na českém trhu. Růst podílu Googlu se časově shoduje s termíny jeho velkých reklamních kampaní. Na růst podílu Googlu budou mít vliv určitě i další faktory. Napadá mě třeba obecný názor, že Google je Cool, zatímco Seznam je out. Rozšíření Facebooku a Gmailu, čímž se uživatelé seznámili i s jinými službami, než jsou ty od Seznamu a naučili se chodit jinam.

Když to tedy shrnu, tak Seznam se potýká s permanentním úbytkem uživatelů svých služeb. Statistiky máme k vyhledávačům, ale dá se očekávat, že ve vztah Spoluzaci.cz(Lide.cz) – Facebook.com nebo SeznamMail – Gmail bude podobný jako Seznam – Google. Vypadá to, že dosavadní studená válka mezi vyhledávači se přesouvá do otevřené fáze.

Co teď?

První vlaštovkou je nový slogan, který poněkud nešťastně používá slogan z oblíbeného klišé „Seznam, najdu tam, co neznám. Google, najdu tam, co hledám.“ Seznam tak paradoxně vytvořil prostor pro další srovnávání s Googlem, ze kterého těžko může vyjít vítězně. A česká online komunita se toho samozřejmě chytila. Je možné, že jde jen o krátkodobý buzz a časem si lidi na nový slogan zvyknou.

Pokud pomineme spojitost s již zmíněným klišé, má nový slogan ještě jednu slabinu. Šťouralové za něj mohou nacpat otazník, jak jsem to udělal já v nadpisu tohoto článku. A najednou se celý význam obrátí. Dokázal bych si představit slogan ve stylu „My hledáme, vy nacházíte“. Klasický insight – „nechci hodinu hledat, chci najít“ Logiku by to mělo i v tom, že Seznam poskytuje specializované vyhledávání, ve kterém je stále v ČR špička. Jedná se o Firmy.cz, Zbozi.cz nebo Sreality. Zkuste třeba pomocí Googlu dojít k podobně kvalitnímu výsledků, jako nabízí Zbozi.cz. Strávíte nad tím desetkrát tolik času (zatím).

Jak na propagaci?

Reklamní kampaně Googlu a Seznamu se liší v jednom zásadním aspektu. Google u produktů propaguje zároveň brand. Kdežto Seznam propaguje samostatné produkty. Srovnejme si třeba reklamní kampaň na Google Chrome a Zbozi.cz. Zásadní rozdíl je hned v názvu. Možná nevíte, co je to Chrome, ale rozhodně víte, co je Google. Pokud se pak dostanete přece jen k Chrome, tak co z toho Google bude mít? No jen se zamyslete, co má Google z toho, že používáte jeho prohlížeč, aby do reklamní kampaně investoval 100 milionů? Má z toho to, že s Google Chrome se vaše homepage změní z klasické Seznamovské na Googlovskou. Najednou používáte jiný vyhledávač a ani nevíte jak. (Trochu to zjednodušuji, aby se z toho dal pochopit základní princip).

Seznam má v propojení vlastních produktů velké rezervy. Zbozi.cz, Sreality.cz, Firmy.cz a Seznam.cz spojují maximálně font loga a možnost přepnout se na vyhledávání. Když běžela před Vánoci kampaň na Zbozi.cz, tak se týkala jen Zbozi.cz, docela by mě zajímalo, kolik % ze zasažených ví, že Zbozi.cz patří pod Seznam a používá vyhledávací technologie Seznamu. Stejně tak by mě zajímalo, kolik % pravidelných uživatelů Zbozi.cz si dokáže spojit, že jejich oblíbený vyhledávač zboží je v podstatě jen „hloupý Seznam“.

Kdybych byl teď na místě Seznamu, tak nevím, co bych dělal, protože bych měl spoustu informací, proč to nejde. Ale že tam nejsem, tak mám pár návrhů, jak to aspoň zkusit. Použil bych stejnou strategii jako Google. Tedy přenést souboj z vyhledávačů na spřízněné pole působnosti. Google šel do prohlížečů, protože ví, že tam nemá v ČR žádnou konkurenci, která by proti němu postavila kampaň. Seznam by mohl jít cestou propagace svých služeb, kde nemá silnou konkurenci. Firmy.cz, Zbozi.cz, Sreality.cz a další. Tam by mohl komunikovat, že jde o vysoce kvalitní a jedinečné služby, které jsou Seznam. Seznam není Cool, protože má lepší vyhledávání, než Google. I kdyby měl, tak to lidem nevymluvíte. Seznam musí být Cool, protože má specializované vyhledávání ve firmách, zboží, realitách…

Pokud bych chtěl posunout vnímání Seznamu jako vyhledávače, tak bych změnil i prezentaci služeb jako jsou Firmy.cz nebo Zbozi.cz. Komunikoval bych, že to nejsou jen Firmy.cz, ale Seznam, který hledá ve firmách. Není to jen zbozi.cz, ale Seznam, který hledá ve zboží.

Můj koncept má jeden zásadní nedostatek a to je fakt, že Google všechny seznamovské služby má taky, jen je nemá lokalizované na český trh a nemá je tak vypilované právě pro české zvyklosti. Pokud se Seznam zmůže na frontální útok, tak to stejně časem prohraje. Získá tím možná pár let navíc. Na druhou stranu, pokud to teď vzdá na poli vyhledávačů a soustředí se jen na svoje specializované služby, může ušetřit hodně peněz a rozdělit služby na samostatné výdělečné produkty. Do financí Seznamu nevidím, takže nedokážu říct, která cesta je vhodnější.

Přiživovat se z úspěchu Googlu a pět ódy na to, jak lepší vyhledávač získává větší podíl na trhu, umí každý, ale co to zkusit jinak? Schválně, které služby od Seznamu považujete za velmi dobré? Co byste u Seznamu změnili, aby byl lepší, než Google? Na čem by měl Seznam zapracovat? (A teď nemyslím odpověď na lepším vyhledávání. To je podle mě slepá ulička.)

Já bych třeba na mapách Seznamu trochu zapracoval na zvýraznění zastávek v MHD ve vyhledávání a preferenci výsledků dle vzdálenosti od místa, kde se připojuji k netu. Třeba, když v Praze hledám zastávku metra I. P. Pavlova tak mi mapy najdou šest ulic I. P. Pavlova z celé republiky. Na posledním místě je náměstí I. P. Pavlova Praha a teprve pod tím je zastávka mezi firmami a body zájmu… Ale třeba grafické značení zastávek je na mapy.cz daleko lepší, než u Googlu. Do teď nedokážu na Google maps najít v Praze zastávky autobusů:-)

Zařazeno v kategorii Vyhledávače

18 komentářů

  1. Ondra H.

    Jako naprostý laik a amatér, tedy reprezentant většinové společnosti můžu říct toto: měl jsem mail na seznamu, ale utekl jsem na gmail kvůli funkcím navíc. Vyhledávám pouze a jen an google, ale (!) vyhledávaní v mapách ať už jde o zastávky nebo vstevnice v horách, tak zásadně na seznamu, mapy.cz. Google maps machruje se streetview, ale já jsem to snad nikdy nepoužil a neznám nikoho, kdo by to používal, proč taky…
    Co mi příjde na Seznamu out? Grafika/design…působí to na mě hodně oldschool. Google sází na v jednoduchosti je krása. Kdyby měl Seznam sexy design, tak přiláká mladší generaci, která je u více cool google.

  2. MartiN

    Tak beru zpet ten koment k mapy.cz. Na http://beta1.mapy.cz/ je vyhledavani MHD daleko lepsi:-) jeste jsem nevyzkousel vsechno, ale vypada to zajimave. Ale stejne mi to vypisuje zastavku I P Pavlova v Karlovych Varech.
    Ja nahodou u Googlu Street View puzivam, kdyz jdu nekam na schuzku, tak se podivam jak to tam vypada.

  3. Unreal][

    Svata pravda Martine. Seznamu chybi inovace, ale i tak se najdou lepsi sluzby nez ma Google. Fulltext Seznamu vyuzivaji BFU nebo lidi, kterym to hazi jejich low web na prvni mista ve vyhledavani. Prave koukam, ze se i tech par krasne serazenych vysledku ze Seznamu vyparilo a Google se opet zrelevantnil.
    Neni takovy problem, aby Seznam zapracoval na marketingu, ale hlavne na vyhledavani, ktery letos neobhajilo kristalovou lupu. Lidi zacinaji (diky bohu) setrit i cas. Nevidim duvod pouzivat Seznam, kdyz tam nepracuju :)

  4. Seznam poraží Google?

    [...] „Seznam …najdu tam, co hledám?“ (domecekzkaret.cz) – rozhodně doporučuji přečíst, je tam daleko více rozvedená úvaha o bojištích seznamu a google [...]

  5. Minivakan

    Pokud Seznam dospěje k tomu ,že ustoupí v boji o vyhledávač a bude dělat jen oborové portály, tak to bude jeho poslední chyba. Nepomůže mu už nic, protože jen značkou ten slepenec nepokryje. A myslím že mu nepomůžou ani jeho peníze. Vždycky se najde někdo menší, rychlejší a chytřejší kdo sundá velký portál. Jen se ukážou zranitelnější. Bude to skupina portálů, jedna z mnoha jen dočasně větší, už to nebude „Seznam“ .

    Na druhou stranu nevidím jediný důvod proč se Seznamu zastávat. Jeho čas už končí a je to dobře. Myslím si že příchod Google je správný a že to posune i český internet. Zakopat se v Čechách se Seznamem není nic pro budoucnost. Musíme se naučit obstát na Google a nebát se jít do světa, tak je šance. Na trhu kde je přes 5 miliard klientů. Se Seznamem to nedokážeme. A paradoxně na tom vydělá i BFU.

  6. Josef Švejda

    Já bych ze všeho na Seznamu uvítal rozšíření funkcí jeho E-mailu. Třeba o kalendář anebo rozpracoval ty jeho poznámky do praktičtější podoby.

  7. Seznam vs Google | Lucas03's Diary

    [...] pekný článok sa konečne objavil na Martinovom blogu, zčasti porovnanie google a seznam. Síce som ho len tak preletel, lebo porovnanie google a seznam by sa nedalo uspokojivo opísať [...]

  8. Petr V.

    A ukradli slogan, nebo neukradli? Nějak mi chybí závěr té myšlenky.

  9. Fotograf

    Pěkné srovnání. Více méně si každý může udělat představu, jaké služby od každé firmy využívá. A seznam.cz ke všem nemá buď dostatečnou náhradu nebo vůbec žádnou. Viz gmail vs seznam email (google) nebo adwords vs sklik (vyrovnané) nebo analytics vs nic, reader vs (nic), nic vs zbozi.cz…

  10. TonyK

    Ja bych se Seznamu zastal, jsem s nim temer spokojeny.

    Seznam Mapy pouzivam jako prvni volbu, google mapy pouze na mobilu misto navigace.

    Email mam u obou a realne vic vyuzivam na Seznamu, Googlovy skvele funkce stejne nevyuziji.

    Zbozi, Sreality… implicitni volba a jasna jednicka

    Vyhledavani primarne Google, ale Seznam obcas taky pouziji. Paradoxne tehdy kdyz mi Google nenabidne co jsem hledal. Netvrdim, ze by byl Seznam lepsi, ale na CZ vyhledavani se nekdy hodi.

    Homepage mam Seznam.cz – zpravy, email a vyhledavani na jednom miste. Google mam pouze jako vyhledavani v liste.

  11. to go

    Seznam dle meho nazoru zustane jednickou na ceskem internetu co se tyce vyhledavani s emailovou schrankou uz to je horsi kapanek zaspal dobu.

  12. Marek

    „Má z toho to, že s Google Chrome se vaše homepage změní z klasické Seznamovské na Googlovskou. Najednou používáte jiný vyhledávač a ani nevíte jak.“

    Není pravda. Při první startu se vás Chrome zeptá, zda chcete používat Google, Seznam nebo Bing. Pokud zvolíte Seznam, bude se používat Seznam search pro hledání z adresní řádky. Homepage se také nenastaví, protože Chrome má přeci jako homapage defaultně nejnavštěvovanější stránky. Takže přínos reklamy? Těžko říct.

    Nehledě na to, že pochybuju, že z té reklamy běžní uživatelé internetu pochopí že jde o internetový prohlížeč – ta reklama má jediné sdělení: „rychlý internet“ a to pasuje spíše na ISP.

  13. Martin Sedlák

    Hlavní problém současného Seznamu je relevance vyhledávání a doba indexování stránek. Nová stránka je na Google zaindexovaná do 5 dnů na Seznamu za 30 i více dnů. V kontextu s tím tak nový slogan vzbuzuje spíš negativní asociace, jak Martine ostatně správně naznačujete.

    Vyhledávač má relevantně vyhledávat aktuální informace. Pokud tento úkol neplní je to problém, který znepokojuje všechny, kdo se internetovým marketingem živí, klienty – inzerenty i uživatele.

    Pokud by měl podíl Google na úkor Seznamu nějak dramaticky stoupat, nebyla by to ovšem dobrá zpráva. Proto doufejme, že Seznam naznačující propad zastaví a bude Google v souboji vyhledávačů i nadále důstojným soupeřem.

  14. Homer

    Pevně doufám, že Seznam ještě dlouho vydrží. V jeho fulltextu se dají získat přední pozice o mnoho snáze než v Google:-)

  15. Ondra

    Buďme rádi za to že máme spoň ten Seznam, byť se neustále dotahuje na svého rivala a je pramálo inovativní. Podívejme se třeba k sousedům na Slovensko. Za monopolem se někde v ústraní krčí ostatní přicmrndávači. Seznam se náš, je český. I když nedává buhvijaké výsledky, my máme alespoň na výběr kam pošleme peníze.

  16. Bullshitař BigLebowski

    „Kromě toho Google používají zkušenější uživatelé internetu, kteří na něm tráví více času. Ti uskutečňují více hledání a tím více hitů ve statistice toplistu.“

    Zkušenější uživatel ale taky mají spoustu věcí v záložkách nebo je píšou do adresního řádku a z takového pohledu potom můžou ti lidi hledat méně za stejný čas strávený na internetu. Nemyslíš?

  17. Hemr

    Za rivalitu mezi Googlem a Seznam musíme být jedině vděční. Kdyby tu byl jen jeden z nich bylo by to pro všechny jen a jen horší.

  18. David

    Seznam dal i další rozdíly do placu. S novým přepracovaným e-mailem se mu povedl další odliv masy uživatelů, další odliv může mít i díky jiným službám, jako je zbožové vyhledávání, nebo třeba bazar.
    A myslím, že kvalita Skliku také jde kamsi a efektivita se většinou s AdWords nedá srovnat. Ale i tak Seznamu fandím, protože není nic horšího než monopol. Třeba mapy.cz jsou v jistých parametrech lepší.

Máte k tomu co říct? Přidejte komentář.