Domeček z karet - SEO optimalizace a jiné pohádky
“Nezajímá mě, že klesá návštěvnost - chci vědět proč a jak to zvrátit a taky za jakou cenu.”

Firemní propagace na Facebooku? Jak a za kolik?

Září 6th, 2009 by MartiN

Update: 10.9.2009:
Hlavním motivem tohoto článku bylo zavádějící tvrzení Sandry Gligičové ze společnosti SunMarketing v článku na iDnes.cz o cenách vedení profilů pro firmy na Facebooku. Tento článek byl určen pro širokou veřejnost, a proto by odborníci měli vážit slova, když poskytují informace médiím a měli by se důsledně vyjadřovat pouze k věcem, kterým rozumí. Osobně bych se třeba k propagaci na Facebooku do médií nerad vyjadřoval, protože nejde o moji primární specializaci, byť se tímto tématem intenzivně zabývám.

Sandra v přímé reakci na můj článek nechala na iDnes.cz svoje tvrzení upravit, aby odpovídalo realitě. Toto považuji za vstřícný krok, a proto jsem se rozhodl upravit původní nadpis mého článku a smazat jeho první polovinu, která byla poněkud agresivnější. Důvodem k bulvárnosti první poloviny článku nebyla nějaká zvůle vůči sunmarketingu, ale čistě potřeba zaujmout co největší pozornost lidí a vyvážit tak dopady článku na iDnes.cz, který si i tak určitě přečetlo řádově více čtenářů.

Tolik k první polovině článku. Druhou polovinu článku zde nechávám v původní formě, kromě jedné drobné změny a to toho, že u levneknihy.cz jsem si potvrdil, že správu Facebook kampaně skutečně dělá SunMarketing, byť nevím za kolik.

Sandra ode mě požadovala, abych odstranil i komentáře ke kvalitě správy jejich Facebook kampaní. U tohoto bodu jsem došel k závěru, že k tomu není důvod. Na webu má Sunmarketing uvedených 5 referenčních klientů, u kterých dělají Facebook kampaně. Tím de facto říkájí: „Podívejte se, jak dobře umíme dělat propagaci na Facebooku – tihle naši klienti ji od nás mají.“ Mělo by být zájmem samotné agentury, aby referenční kampaně byly kvalitní.

Na závěr tohoto nového úvodníku bych rád obrátil vaši pozornost na komentáře k tomuto článku, protože v nich vyjadřuje názor řada opravdových odborníků na internetový marketing a najdete mezi nimi i odkazy na velmi povedené profily na Facebooku.

Co nabízí SunMarketing v souvislosti s Facebookem

“A kdo už díky nám na Facebooku všechno je? Například vydavatelství Bontonland - prezentuje tam nové filmy a sbírá jednoho fanouška za druhým.”

Hmm, jeden fanoušek za druhým, to znamená tři? Radši to půjdeme zkontrolovat. Houby tři, je jich tam celých 85! Jak se tak dívám, tak s profilem se začalo pracovat 1. července a skončilo 16. července. Od té doby nic. No nevím, kolik toho Bontonland díky takové prezentaci prodá. Kolik pak asi takové založení a umrtvení profilu může stát…

“Na Facebooku je s námi i legendární Národní Cirkus Berousek, který zde láká uživatele na své nové stránky a samozřejmě i pod šapitó.”

Národní Cirkus Berousek má 74 fanoušků a někteří z nich vypadají podle fotek jako zaměstnanci cirkusu. Aktualizace profilu taky nic moc. Poslední příspěvek o holčičce, kterou pokousal poník, je z 25. května. Oproti předchozímu profilu jsou zde fotky z cirkusu, což je přesně cesta, kterou by se taková fcb page cirkusu měla ubírat, jenže tady se jaksi zasekla. Měly by tam být fotky a videa ze zákulisí, jak vypadá cirkus mimo hlavní představení, kde aktuálně hraje, speciální slevy pro fanoušky na facebooku, profily zaměstnanců atd… Udělat nudnou stránku cirkusu je fakt umění.

“Pro Levné knihy jsme chtěli profil jednoduchý, hlavní obsah jsou totiž zajímavé knižní, hudební a DVD novinky. To pak fanoušci přibývají jako na běžícím páse bez většího snažení.”

No jasně, hlavně fanoušky nevystrašit přílišným obsahem. Tak se podívejme, jak to vypadá, když fanoušci přibývají jako na běžícím páse.
Wow, 1136 fanoušků a obsahu jako kráva. (K tomu počtu určitě pomohla reklama na levneknihy.cz – tak to má být) Aktuality klidně 4x denně. To mi nepřijde zrovna jednoduché? V portfoliu referenčních klientů je tohle první a poslední facebook page, za která není zadarmo drahá!

“Cestovní kancelář EXIM Tours má mnoho akcí, které komunikuje svým zákazníkům. Facebook je podle nás ideální místo, kde se dají nenásilně vštípit do paměti všem návštěvníkům.”

151 fanoušků a na titulní stránce zoufalé zvolání: „Exim Tours: Hallo hallo, zatím se do soutěže zapojilo jen 8 soutěžících!?! o vážně nikdo nemáte zájem o dárky? :) No tak! :)“
Je familiérní styl opravdu to, co bych od cestovky velikosti Exim Tours chtěl? Asi ne. Obsahově je to celkem zajímavé, ale snaha za každou cenu komunikovat s těmi pár fanoušky, kteří na stránku chodí, působí hodně zoufale.

“Vyšla nová letní kolekce? Jaké mají nové šaty v akci? Pro Neckermanna spravujeme stránku, která udrží zákazníky v kontaktu a pravidelně je informuje o novinkách.”

76 fanoušků je informováno o akčních slevách a odkazech na novinky na webu neckermann. Kolik asi budou náklady na jednoho fanouška?

Jak by to mohlo (mělo) vypadat

Abyste neřekli, že jen kritizuji a líp to stejně nejde, mám dvě ukázky, jak to může fungovat. Například parfemy.cz mají na fcb 1740 fanoušků. Sice by to mohli spravovat aktivněji, ale je to velmi dobré. Funguje tam komunikace s fanoušky, což je klíčové.
Podle mě nejprofesionálněji spravovaná stránka jsou Otázky Václava Moravce (6160 fanoušků). Jasně, mají výhodu, že jsou v televizi. Jenže mraky lidí tam chodí opakovaně, protože je tam neustále aktualizovaný zajímavý obsah a velmi dobře tam funguje aktivní komunikace s fanoušky. Je vidět, že se tým kolem otázek inspiroval v zahraničí a jde jim to fakt perfektně. A hlavně je cítit, že je to baví a to je na Facebooku to, co odděluje zrno od plev.

Závěr

Na závěr bych ještě rád upozornil na to, že jsou i agentury, které dokážou založit profil na facebooku a získat pět fanoušků, což rozhodně není něco, za co by mělo cenu vyhazovat peníze. Facebook je potřeba dělat pořádně, anebo vůbec. Založit profil na Facebooku zvládne každý student. Vést profesionální kampaň už je něco jiného, ale to vám málokterá agentura zrealizuje.

Tento článek byl záměrně trochu tvrdší a nejspíš i bulvárnější, než obvykle, ale v poslední době vylezlo mrtě samozvaných expertů na sociální marketing, či jak si to říkají. A mě už nebaví sledovat, jak tito pseudo-odborníci tahají peníze z nezkušených lidí.

Zařazeno v kategorii Internetový marketing

38 komentářů

  1. Michala Gregorová

    Hezký den,
    dovedu si celkem lehce představit FB prezentaci, jejíž naplánování a vedení bude stát za 50 tisíc. To pohoršení nad tou částkou nechápu, myšleno obecně. To že agentura v článku nic moc nepředvádí, je druhá věc.

    Já za agenturu se starám o FB profil Fler.cz (ale ne za samostatný poplatek, u Fleru je to v rámci celkového fee, prostě jsme FB zařadili mezi PR nástroje, protože se nám zdál mimořádně vhodný), mrkněte, když budete mít chuť: http://www.facebook.com/fler.cz - bude jen ráda za věcné připomínky. To jen abych trochu zmírnila vyznění, že agentury jsou v tomhle k ničemu:)

    Zdravím, Michala

  2. Karel Kolář

    Člověk, který o tom něco ví a něco dokáže, také ví, jakou to má hodnotu a nedá to za 50 000 !
    To je blbost, nechápu, jak to může někdo koupit za 50 tisíc.
    Jejich výsledky mluví za vše.

  3. Cyberdyne

    Jo jo, u toho jejich webu jsem se vrátil tak o 8 let z5. Je tam jak technicky, tak obsahem. Fotky managerů, ilustrativní obrázky, spousta keců o ničem. Vždycky, když něco podobného vidím, jsem překvapen, že ta firma žije. Firemní slogan, spíš pro cestovku, “Let the sun shine” podle stupně solárkovního osmažení musela vymýšlet Sandrýs. Foto na webu je toho dokladem. Na H1 nemají ani náhodou.

  4. SeoKings

    Martin, mohol by si sa,prosím, rozpísať v nejakom článku, o tom aké služby v súvislosti s FB ponúkaš? (+ceny aťd)

    Zaujímalo by to mňa a možno i ďalších ľudí (zákazníkov?)

    p.s: teda ak by ti to nevadilo ;)

    Michal

  5. MartiN

    Děkuji vám Michalo za Váš názor. Souhlasím s Vámi. Kdybyste si můj článek přečetla pozornějí, zjistila byste, že mi nejde o samotnou částku, ale o poměr cena/výkon. Také si dokážu představit kampaň, která bude stát 50tis/měs, ale taková kampaň by měla rozhodně vypadat jinak, než “základní profil” o kterém mluví Sandra.
    Fler vypadá jako profesionálně vedená FCB page:-) Ale za 50 tis měsíčně si stejně představuji něco jiného.

  6. Reyden

    Ono uz jenom jednorazova investice 50k do propagace fan stranky reklamou na FCB by mela prinest tak 8-10k fanousku. Tohle urcite neni adekvatni cena .. ale zase kdyz si najdou firmu co jim to zaplati a pak uz to nekontrolujou, jejich boj.

    Jinak ten Fler profil se me hodne libi :)

  7. Jiří Sekera

    Nechci se plácat po ramenou, ale jak to tak čtu, rád bych vás pozval na fan-site multikin Cinestar, kterou pro našeho klienta (zatím pouze v nízkorozpočtovém zkušebním režimu), v návaznosti na nový web, spravujeme…

    http://www.facebook.com/home.php#/pages/Cinestar/144787435830

    …a slibuju, že do toho budeme dupat ještě víc. ;)

  8. Michala Gregorová

    MartiN:
    Bezva, v tom případě nejsme v rozporu, “základní profil” za 50 tisíc by byl mazec, ale zas moc nevěřím, že by se tu našlo moc firem, které by tohle byly ochotné zaplatit.
    Za Fler děkuju a opět souhlas, že ani zde by 50 tisíc nebylo adekvátních:)
    Reyden: Díky!

    Jinak kdybych měla vybrat českou FB Page, která je podle mě dobře vedená, tak určitě: http://www.facebook.com/cuketka Interakce s fanoušky, spousta informací, které se fanoušci dozví jako první, soutěže…
    S Cuketkou jsme i rozjížděli Page pro Zoo DK: http://www.facebook.com/zoodvurkralove (2000 fandů za měsíc).
    Ten Cinestar vypadá na první pohled hodně dobře, jdu to prozkoumat.

  9. Michala Gregorová

    Jiří Sekera: Prozradíte, jakými kanály valíte na FB lidi? Počet fanoušků je velmi zajímavý:)

    Mně se to fakt líbí, jak je to dělané. Kdybych chtěla šťourat, tak snad jen bych zkrátila statusy na max. tři řádky, přijde mi, že u delších lidi ztratí snáze pozornost. Ale to jsou jen moje dojmy…

  10. Tom@S

    MartiN super clanok (uz je na twitteri), treba ludom trochu otvorit oci (firmam je to mozno aj jedno) lebo s prichodom niecoho noveho prichadzaju ak vychcanci ktori skusaju oblbovat recami a vysokymi sumami. Za to co si uviedol ako priklady v clanku mozu dat kludne studentovi 2000 a je to ok. Za tych 50 000 by som si to predstavoval uz inak, zapojit programatora aby z toho vznili aj FB aplikacie ako ma pilsner a mnohne dalsie podniky. Vytvorit skupiny a trochu ju aktualizovat nie je nic zlozite, ide o to pretavit ich na zakaznikov ktori si ten parfem(na priklad) kupia.

  11. Marek Stejskal

    To: Michala Gregorová. Když berete takovéto částky za propagaci na FB, tak bych očekával alespoň funkčnost. Vaše webové stránky respektive http://www.facebook.com/fler.cz nejdou otevřít přes mobilní zařízení iPhone (ostatní stránky konkurence jdou otevírat ok).

  12. Michala Gregorová

    Marek Stejskal: Zkuste si přečíst znova, co jsem napsala;)

  13. Real

    No jo, Sun Marketing. Je to agentura která je v první pětce obratem v PPC reklamě. Stížnosti na jejich vystupování slýchám často. Peníze klientů mají rádi, ale když přijde na vysvětlování toho, jaký výkon si klient za svoje peníze koupil, koupají se ve vlastním potu. Nesmyslná cena za práci na úrovni sekretářky mě nepřekvapuje.

  14. Tuttinho

    Tech 50K je jako dozivotne? Nebo nejaka masicni sazba? Protoze me to pripada jako pul mesicni sazba, kdyz koukam na ty mrtve profily xD…

  15. Tuttinho

    Aha, omlouvam se uz se divam na ten nadpis a jsem v soku..fakt nechapu kdo to muze zaplatit

  16. Jiří Sekera

    Michala Gregorová: Při spuštění webu newsletter, od té doby pouze nenápadné upozornění na webu a přirozené výsledky. Plánujeme další věci a u klienta máme, díky výsledkům, plnou podporu. Tohle je, jak asi všichni víme, zatím jen “scratching the surface”.

  17. Bigdrobek

    Marketingu moc neholduji, ale podle mě není vhodné propagovat každou firmu na Facebooku. S jakým cílem se propaguje například “Národní Cirkus Berousek”?

    - povědomí o firmě?
    - prodej lístků do cirkusu?
    - zvednout návštěvnost jejich domény?
    - nebo jen předat informace?

    Pokud budu investovat do propagace firmy na Facebooku tak budu za ty peníze něco chtít…. jinak fansite si může založit sám marketing dané firmy či jen sekretářka šéfa, pokud jí někdo párkrát na začátku pomůže.

  18. Rival

    Hodně dobrý článek, snad se tu někdo probudí ;)

  19. Pavel Hacker

    Dobrý den,

    chválím za článek, jsem rád za každý hlas, který bojuje proti samozvaným expertům na “sociální média”. Dovolte mi poznámku k té částce: dlouhá léta se reklamní a PR agentury platí hodinovými sazbami a/nebo fee a mediální procenty z objemu, sem tam nějaké to fee. Myslím, že u FB opět naléhavě vyvstává otázka, jestli by si agentury věnující se úspěšně soc. médiím neměly platit na know-how a nápad - já si myslím, že ano. Proto se mi zdá 50 000 adekvátní částka - prostě vám někdo platí za to, že víte, jak mít na FB tisíce, desetitisíce a statisíce fanoušků, kteří jsou nadto aktivní. Věřte, že takových lidí moc není.

  20. fumo

    Koukněme se na to jinak. 50 000 za kampaň na FB je ok, ale musí za to něco být. Spíš mi přijde, že lidi jsou idioti, když dají někomu 50 000 a nechtějí žádné výslekdy. My se snažíme dycky odhadnout jakou část cílovky trefíme a klienty to pak taky motivuje.

    …Hustý bylo, když jsem klientovi říkal, že ta aplikace kterou pro ně děláme nebude povolená víc než tak 10 000x a teď po dvou měsících 600 000povolených přístupů… to jsem pak za vola, jen štěstí, že v dobrém

  21. Ed Brand

    Kdo zna Sun Marketing a strategii jejich podnikani, ten se nad tim nepodivuje. Nekdy by bylo fajn vyzpovidat byvale zamestnance o tom, jaky to ve firme pod Zuzu a Sandrys bylo:P

  22. Michal Blahut

    Hezké.

    Mě ten článek zaujal už napoprvé, ale bohužel/bohudík se mi ho nepodařilo dočíst. (http://twitter.com/blahut/status/3554594250) :-)

  23. MartiN

    Děkuji všem za vyjádření názorů. Je to ostrý článek, ale situace je hodně nová a řada lidí jí zneužívá. Pokusím se vyjádřit k jednotlivým komentářům, jak to půjde.

    Seokings: Prozatím se publikovat nabídku služeb nechystám. Facebookové kampaně se teprve rozjíždějí a ze zkušenosti vím, že není dobré chlubit se něčím, co není hotové. Takže možná později. Já Facebook dělám jen z pozice marketingového stratéga. Tedy hledám nové cesty, jak ho využít a jak propojit a koordinovat facebookovou kampaň s ostatními marketingovými prostředky. Podrobněji se tím zabývá kolega, který dělá čistě propagaci na FB.

    Jiří Sekera: Trochu skromnosti by neškodilo:-) I když já bych asi měl mlčet.. :-) Prezentace Cinestar je nesporně úspěch. Máte dobré téma a vedete si dobře. Newsletter je rozhodně dobrý nápad, jak přivést fanoušky. Normální cestou to trvá dost dlouho.

    Tom@s: To byl taky jeden z hlavních cílů tohoto článku - rozvést debatu na téma, jaká kampaň a za kolik je na Facebook optimální.

    Tuttinho: Já tu nikde tuším neříkal, že to tolik stojí. Nebo, že tolik někdo zaplatí. Jen jsem poukazoval na to, že to Sandra říká pro článek v iDnesu. Dokonce mi přijde jako blbost, že by zmínění klienti byli ochotni takovou částku za založení profilu platit. Ale to už je otázka jiná.

    Bigdrobek: U cirkusu vidím smysl v přeměně fanoušků na zákazníky. Já třeba do cirkusu nechodím ne proto, že bych tam jít nechtěl, ale proto, že nevím, kde je a nějak nemám potřebu ty informace hledat. Ale kdyby za mnou přišly na Facebook, tak bych se třeba chytil.

    Rival: Myslím, že ne. Ale rád jdu hlavou proti zdi.

    Pavel Hacker: Takových lidí je opravdu málo. Jenže pro obyčejného člověka je velký problém rozlišit opravdového odborníka od pseudo-odborníka.

  24. Ondrej Baar

    No všichni se pozastavují nad částkou. Ano je to hodně, ale pro koho a hlavně za co?

    Je jedno jak bude kampaň drahá, pokud klientovi vydělá, obávám se, že ovšem firma zde zmíněná má problém právě s tím, že krásná čísla bezcenná, nedokáže nakonec proměnit v ty cenná. Alespoň tak jsem to slyšel od zhrzených zákazníků.

    Odborníků na sociální média přibylo asi jako SEO specialistů na konci minulého roku. Kvalitní agentura se však musí tvářit, že to umí taky, a musí nabízet to co konkurence a tak někdo vyfasuje SEO machra, někdo specialistu na sociální média, a přidáme další čísla na ústřednu ať má sekretářka při přepojování co dělat.

    Facebook má mnoho výhod, ale s omezeným rozpočtem je to další žrout peněz navíc, které je možné investovat většinou s lepším poměrem cena/výkon a velký vliv na to má rovněž rychlost návratu investice.

    Facebook určitě použitelný je, ale ne pro všechny a za každých podmínek. Správu několika profilů mám rovněž na starosti a největší problém dle mých zkušeností je překročení onoho potřebného minima uživatelů/fanoušků a jejich přeměna v zákazníky. Přece jen je velká sociální bariéra mezi vnímáním přátel s kterými se chci bavit a produktů, které pro mne mohou být zajímavé.

  25. lucas03

    Myslim ze je to normalne, ze za vela penazi ponukaju shitne sluzby. Ide o managerov a firmy, ktore musia rozlisit medzi kvalitou a vyhdenymi peniazmi.

    Ak maju hlupe vedenie, tak si kupi nieco taketo, ale to je jedno, keby si nekupili toto, zaplatili by si call centrum alebo inak vyhodili peniaze. To je normalne ze si chcu ludia nahrabat na ludskej hluposti. Ako inac zarobit lahko peniaze :)

  26. Michal Blahut

    Ondrej Baar: Je to sice už trohu off-topic, ale upřímně si nejsem jistý, jestli je Facebook typickým nástrojem “konverzního marketingu”, jak píšete.

    IMHO Facebook svou povahou více než výkonnostímu marketingu odpovídá spíše brandu (ještě přesněji odpovídá sociálnímu marketingu :-)).

    Přeci se nemusí každý hned měnit na zákazníky a ani ten, kdo se o produktu XY dozvěděl z Facebooku nemusí být jeho fanoušek.

    Otázkou tedy je, zda by mělo být číslo “potřebné minimum uživatelů/fanoušků a jejich přeměna v zákazníky” skutečně prohlášeno za svaté.

  27. Ondrej Baar

    Michale, určitě nemusí, ale v české republice brandovat nepotřebují všechny typy firem, proto píšu ve svém komentáři: “Facebook určitě použitelný je, ale ne pro všechny a za každých podmínek.”

    Zabývám se především výkonovým marketingem, neboť ten chce 99,9% mých klientů. Proto jsem rovněž napsal: “No všichni se pozastavují nad částkou. Ano je to hodně, ale pro koho a hlavně za co?” Firmy které chtějí brand jsou již většinou zavedené a mohou si dovolit obětovat takovou částku do jména.

    Děkuji za nahrávku a možnost dovysvětlit můj komentář.

  28. Real

    Michal Blahut: Typické uvažování člověka od reklamy. Posilování brandu, povědomí a takovéhle kraviny jsou k ničemu, když nejsou celkem promyšlené marketingové strategie a nepůsobí jako pomocný stimulant ke zvýšení poptávky jako synergický celek. A tohle platí pro firmu jakékoliv velikosti.

    Každý marketing je výkonostní. Liší se jen v tom, za jakou dobu přichází výsledek.

  29. Martin Sedlák

    To: Michala Gregorová, Vaše práce v oblasti copywritingu mají velmi dobrou kvalitu - přeji mnoho úspěchů. Článek vnímám jako negativní PR uvedené firmy a to je také reklama. Zadavatelé reklamy rozhodně nejsou “nezkušení lidé” a uvedená částka je také velmi relativní. Bez znalosti konkrétních obchodních podmínek za kterých agentura profily realizuje a spravuje to ani nelze hodnotit. Myslím, že generální manažerka Sandra tu částku prostě v článku vystřelila a Vy jste se jí chytil a udělal z toho téma.

  30. MartiN

    lucas03: “Myslim ze je to normalne, ze za vela penazi ponukaju shitne sluzby” Normálně se předražené služby prodávají velkým korporacím, které prostě cenu řešit nemusí a mnohdy ani nechtějí. Ale z projektů v tomto článku je vidět, že si facebook objednávají i malé firmy, které peníze a efektivitu opravdu počítají.

    Martine Sedláku, souhlasím s Vámi, že Sandra tu částku prostě vystřelila a já se toho chytil. Mou primární snahou nebylo zesměšnit tu sunmarketing. To zvládnou sami. Šlo mi o to, že v článku o Facebooku na velkém portálu jako je iDnes vyjdou rádoby odborné komentáře od člověka (firmy), která nedokáže zorganizovat kloudnou propagaci na Facebooku. Šlo mi o to, že tu vylezla řada pseudo expertů na “sociální média”, kteří jen tahají z lidí peníze. Než abych prodal cirkusu Berousek správu facebook profilu, jakou prodal SunMarketing, tak bych mu raději řekl, že takhle to vážně nemá cenu ani začínat.
    Chtěl jsem na téma předražené propagace na nových médiích otevřít debatu a to se mi povedlo. Pokud díky tomuto článku někdo dojde k závěru, že styl propagace, kterou si kupuje neodpovídá ceně a sežene si lepší, tak budu spokojený.

  31. Michal Blahut

    Real: gratuluji k rychlé a bravurní analýze mého zaměstnání a myšlenkových pochodů.

    Já ale netvrdím, že nemá FCB působit jako stimulant ke zvýšení poptávky. Přečtěte si to pořádně :-)

  32. alesi

    Tak to nevím co za těch 50k dělají… moje fanouskovska stranka ma za jediny mesic 2500 fanousku a kolik casu me to stalo? minimum… http://www.facebook.com/pages/Internetova-cajovna/123344166072?ref=ts

  33. Michal Blahut

    Ondrej Baar: Ale na Facebooku nemusíte jen konvertovat fanoušky na zákazníky, stejně tak jim nemusíte pouze nutit Vaše logo.

    Jde mj. o mnohem komplexnější budování vztahu a komunikaci nejen s potenciálním, ale samozřejmě i se současnými klienty.

    Proto rozhodnutí na základě čísla “potřebné minimum uživatelů/fanoušků a jejich přeměna v zákazníky” nemusí být často vůbec šťastná.

    Není to úplně ideální srovnání, ale firemní blog by přeci také nebylo moudré rušit na základě jeho konverzního poměru.

  34. Petr Chovanec

    Tento komentář nesouvisel s obsahem článku a napadal autora článku. Proto byl smazán. Přesto byl založen na reálné obavě, kterou bych rád rozptýlil. Ne však teď a tady, ale prostřednictvím příštího článku.

  35. Michal Blahut

    Takhle se dělá pokročilý marketing v sociálních sítích: “Odstraňte prosím komentáře, kde se píše, že naše služby nestojí za nic.”.

  36. Štěpán Binko

    Děkuju za článek, dobře jsem se pobavil ;-). Dát 50.000,– měsíčně za vedení FB kampaně s takovým výsledkem, to je opravdu legrační.

    Přiznám se, že jsme pro firmu “vybudovali” komunitu naprosto směšných 1300 fans, dále jsme podpořili zájmové skupiny, o které nám šlo, ale hlavně jsme rozjeli kampaň pro charitativní projekt značného rozsahu a stejně jsme se za to vše za měsíc k podobné částce ani nepřiblížili. Osobně to považuji za výsměch a firmy uvedené v článku za chudáky, protože prostě naletěly, co k tomu říct ;-))))).

  37. MartiN

    Těžko říct, kolik za to ti klienti platí… Sandra mi slíbila, že pošle informace, kolik za to platí, abych tu neuváděl nesmysly. Ale nakonec na to asi nějak zapomněla.

  38. Aký je skutočný rozdiel medzi seo agentúrami? | SvetDomen.sk

    [...] Za svoj najväčši benefit považujem to, že sa špecializujem čisto a len na SEO. Poskytujem len seo služby, nerobím PPC, nerobím SMM, webdesign. Neuznávam agentúry, ktoré ponúkajú všetko čo sa len dá, zrejme len kvôli tomu, aby boli IN, ale výsledný efekt býva skôr OUT. Tak nejak to popísal aj Martin v článku, ktorý mal veľký ohlas. [...]

Máte k tomu co říct? Přidejte komentář.

Krátké povídání o tom, jak jsem se stal po dvou letech nezaměstnaným studentem a jak mi to asi dlouho nevydrží...

Kliknutím začnete odebírat aktuální články z tohoto SEO blogu přes RSS kanálOdebírejte nové články automaticky pomocí RSS.

Více informací o RSS a SEO...

RSSFuck off Twitter

  • Končím v Acomware a co dál? 9. 6. 2010
    Před několika týdny jsem se rozhodl skončit s prací ve společnosti Acomware, kde jsem pracoval dva roky – nejdřív jako SEO konzultant a následně jako marketingový stratég a vedoucí pro […]
  • 6 weeks left 1. 5. 2010
    Dneska se podíváme na tři zajímavosti, které mě v posledním týdnu zaujaly. Půjde o smysl jednoduchých designů, o nesmysl některých tlačítek a nakonec o nesmyslně smyslné reakce PPC ag […]

Tip: "Nevnucujte lidem produkty na svém e-shopu. Vsugerujte jim myšlenku, že oni sami u vás chtějí nakoupit.."
PuppetMaters.cz.