Collabim – instantní prášek na SEO?
Poslední tři měsíce jsem měl možnost sledovat SEO z poněkud více manažerského pohledu, než dřív. Měl jsem možnost komunikovat s desítkami copywriterů, linkbuilderů a SEO konzultantů. Ale nejspíš bych to měl vzít od začátku.
Klasické SEO, jak jsem si je představoval a jak si je asi představuje hodně lidí na webtrhu nebo SEO konzultantů, je založené na jednom člověku. Tento člověk řeší SEO, shání odkazy a píše nebo upravuje texty na webu. Do jisté míry to může být efektivní model, ale pokud chcete být jednička na trhu, tak s tímto přístupem narazíte.
První překážkou je čas. Schopní SEO konzultanti mají neskutečně málo času. (Napadlo mě, že je to můj případ, ale nejsem si jistý, zda jsem stále ještě schopný SEO konzultant Času mám ale málo každopádně.) Když se SEO konzultant věnuje čistě jednomu webu, tak ztrácí nadhled a když se věnuje více webům, tak zase přichází o čas.
Druhým problémem je nedostatek různých schopností. Na tomhle nejčastěji končili zájemci o práci SEO konzultanta se kterými jsem měl možnost mluvit. Správný SEO konzultant musí být tak trochu analytik (což hodně uchazečů není). Nad tou analytikou může stát slušná slovní zásoba a jsem maximálně spokojený. Jenže na komunikování odkazů, které jsou důležité pro SEO je potřeba ještě nějaký komunikační skill. Takže by SEO konzultant měl být analytik, komunikativní typ a ještě k tomu by měl mít širokou slovní zásobu? Takový SEO konzultant je pravděpodobně dokonalý a zároveň neexistující. Osobně od SEO konzultanta očekávám spíš analytický přístup a komunikační složka není extrémně důležitá.
Do třetice všeho dobrého i zlého přichází závislost. Pokud na projektu pracuje pouze jeden člověk a něco se s ním stane, nebo se rozhodne to zabalit, vzniká obrovský problém, jak ho nahradit.
Z výše uvedeného plyne, že na rozsáhlejším projektu, kde se řeší SEO by se mělo podílet více specializovaných lidí. Mám na mysli model SEO konzultant + Copywriter + Linkbuilder. Takový model je výrazně náročnější na komunikaci a rozdělování úkolů. Na druhé straně jsou zde tři lidé, kteří jsou specializovaní, mají dostatek času a pokud jeden z nich odejde, tak ho ostatní mohou lehce zastoupit, než se najde náhrada. Drobným nedostatkem je fakt, že najít tři super lidi je mnohem těžší, než najít jednoho a taky to bude o něco dražší.
Ze zkušenosti můžu potvrdit, že model o třech lidech je mnohem výkonnější, než jeden SEO konzultant. A tím se vracím zpět k názvu tohoto článku. Abyste mohli řídit projekt v oblasti SEO, na kterém pracuje víc lidí, potřebujete nějaký projektový software. Můžete použít Basecamp (což je takový rozšířený a sdílený úkolovníček) nebo něco podobného. To vám sice pomůže po manažerské stránce, ale nepomůže vám to se SEO.
Dlouho jsem hledal nějaký software, který by řešil komplexní správu SEO, ale na nic jsem nenarazil a vzdal jsem to. A pak se mi ozval Jirka Koutný, že má něco, co by se mi mohlo hodit. Nejdřív jsem tomu moc nevěřil. Podobných softwarů ve vývoji jsem viděl víc a žádný se nedostal do 100% funkční fáze. Ale za zkoušku nic nedáš (Zvlášť když první tři měsíce byly for free :-))
A tak jsme se rozhodli Collabim vyzkoušet. Název nejspíš pochází anglického výrazu pro spolupráci. Slyšel jsem však i názor, že to zní jako nějaký prášek. Od té doby mu interně říkám Collabim – Váš prášek na SEO. Rozhodně však nejde o žádný kouzelný prášek. Collabim je spíš podobný tabletce, kterou cpete každý den do myčky, aby vám dobře myla nádobí.
Hlavním smyslem Collabimu je přehledně řídit a spravovat veškeré SEO aktivity. Velmi jednoduše se dá postupovat způsobem:
1. Udělám si analýzu klíčových slov (SEO konzultant)
2. Zjistím si, jak jsou slova zastoupena na stránkách, kam přes ně chci vodit lidi (SEO konzultant)
3. Zadám copywriterovi, aby upravil texty na webu, aby odpovídaly slovům, která tam chci mít.
4. Zadám linkbuilderovi aby sháněl odkazy na konkrétní slova navázané na konkrétní stránky.
5. Vyhodnocuji efektivitu a rentabilitu.
6. Kontroluji, zda byla práce provedena podle zadání.
Takto může schopný SEO konzultant řídit SEO aktivity na daleko větším množství webů, než by dokázal při mailové komunikaci a sadě jiných nástrojů. Collabim lze samozřejmě použít i pro jednotlivce, ale tím přichází o svoji hlavní výhodu a tou je schopnost organizovat společnou práci na projektu.
Aby to nebylo tak růžové, tak má Collabim i své nevýhody. Napadají mě hned dvě.
1. Je placený
2. Data předáváte soukromé osobě
Obě nevýhody jsem hodně promýšlel. Prostým propočtem jsem došel k závěru, že v mém případě se náklady na licenci v pohodě zaplatí a ještě to generuje zajímavý zisk navíc. Předávání dat cizí osobě a to ještě k tomu člověku, který pracoval pro konkurenci, může být pro některé české SEO konzultanty a agentury značnou překážkou. Já osobně to jako překážku neberu. Je to o základním pohledu na SEO. Osobně považuji SEO za něco, co není založené na unikátních informacích, ale na dlouhodobé mravenčí práci týmu lidí. Ony supertajné informace hrají v SEO strašně malou roli.
Jen si to vezměte logicky. Sílu všech SEO onpage faktorů si můžete s trochou píle zjistit na sadě webů, které si pro tu příležitost vytvoříte. Pokud je zkusíte nějak zajímavě propojit, tak objevíte i základní význam odkazů. Na to všechno stačí sada webů, Google Analytics a pár měsíců času. Jsem přesvědčený o tom, že i kdybych tady na blogu publikoval veškeré svoje know how, tak by ho 99% čtenářů nedokázalo převést do praxe. Ale kvůli tomu jednomu procentu ho publikovat nebudu:-)
Když si to vezmu kolem a kolem, tak bude mít Collabim na trhu velmi těžkou pozici. Velké agentury, řeší SEO pro velké klienty, kterým je nějaká efektivita ukradená. Pro ně je Collabim jen prostředek, jak dělat SEO nákladněji, byť s lepšími výsledky. Naopak malé weby na takový software nebudou mít využití. Pro jednoho člověka je Collabim užitečný, ale nedokáže ho plně využít.
Collabim tak střílí do středně velkých firem, které potřebují profi řešení, ale zároveň potřebují nějakou rentabilitu. Takových webů respektive agentur na českém trhu moc nebude.
Podrobnosti o Collabimu najdete na collabim.com.
Zařazeno v kategorii SEO

Březen 29th, 2010 v 18.03
Proč to vypadá jako Basecamp?
Březen 29th, 2010 v 18.11
Nevim, ja ho nevyrabim, ale treba na to Jirka odpovi:-)
Březen 29th, 2010 v 20.24
Ahoj,
> Proč to vypadá jako Basecamp?
Collabim vznikal jako interní nástroj v H1.cz, kde je Basecamp aplikace, ve které trávíte min 50% svého pracovního času. Za ty dva roky práce v H1.cz jsem do jednoduchosti Basecampu doslova zamiloval.
Vzhled Collabimu prošel dlouhým a hodně bouřlivým vývojem. První designy jsem si dělal úplně sám a podle toho taky dopadly. Někdy v půlce minulého roku jsem se rozhodl Collabim kompletně redesignovat. Nejjednodušší volbou tenkrát bylo převzít právě UI Basecampu, které ve firmě uměli používat úplně všichni.
Po redesignu Collabim začal konečně vypadat k světu. To byla jedna z věcí, který mi dodala sebedůvěru abycho se rozhodl z H1.cz odejít a nabízet ho veřejně. Není to čistě zkopírovaný Basecamp. Naprostá většina věcí je v něm jinak, protože to je velmi odlišná aplikace. Do budoucna se chci vzhledu Basecampu samozřejmě vzdálit co nejvíce. Aplikace je teprve na začáku a kdo ví, jak bude vypadat za pár měsíců.
Březen 29th, 2010 v 21.37
Martine, díky za tvůj článek.
Souhlasím s prvním názorem. Tajné triky SEO neexistují. Většinou je to jen tvrdá práce a neustálé zkoušení.
S názorem ohledně pozice Collabimu na trhu naopak nesouhlasím. Nebude to lehký business, to je mi jasné. V posledních dnech jsem měl ale možnost mluvit s lidmi z několika velkých agentur a Collabim se jim velmi líbil. Mezi “líbením! a používáním je samozřejmě dost velký kus cesty, ale uvidíme
Navíc mezi velkými agenturami a klienty s pár projekty existuje podle mých aktuálních zkušeností ještě celkem silná “střední třída”. Firmy které mají 10+ projektů (vlastních nebo klientských). Často na to mají armády linkbuilderů, které potřebují koordinovat a sledovat.
Navíc Collabim se bude dál vyvíjet. Pochopil jsem, že zaměření pouze na velké firmy není úplně nejlepší a budu se snažit vytvořit nástroje, ze kterých bude těžit i zmíněná “střední třída”.
Navíc se nebojím jít do zahraničí, což je mnohem zajímavější trh a konkurence není podle mě nic moc.
Březen 29th, 2010 v 21.39
Čakal som negatívny článok (čo Jirkovi neprajem, ale viem, že i také budú, bohužiaľ).
Dobré zhodnotenie. Tiež mi Jirka ponúkol možnosť vyskúšať Collabim pred oficiálnym spustením.
Ako aj ty píšeš, pre malé “firmy” (jednotlivcov) to nie je. U veľkých firiem by to bola asi dosť veľká odvaha vložiť informácie, sumy, atď do toho systému. (i keď h1 a acomware v referenciách sú - pravdepodobne však na samostatnom systéme)
Sám som zvedavý aké miesto si Collabim nájde na trhu
Stoja za ním schopní mladí ľudia a ja im držím palce
Březen 30th, 2010 v 7.55
Ono to vyznělo negativně? To jsem v úmyslu neměl. Jen jsem chtěl říct, že kouzelný software, který mávnutím proutku zapne SEO prostě neexistuje a není to ani collabim. Stejně tak nejde zapnout SEO žádným jednoduchým trikem. Podle mě je collabim skvělý nástroj, který denně využívám ale plně využitelný je až pro projekty, na kterých pracují vic než dva lidé.
Březen 30th, 2010 v 15.40
[...] This post was mentioned on Twitter by Collabim, Hana Kmecová. Hana Kmecová said: Collabim – instantní prášek na SEO? http://bit.ly/aTKVsd [...]
Březen 30th, 2010 v 16.44
Podobnost s BaseCampem mě také “trkhla” jako první věc, když jsem se po oficiálním spuštění nalogoval. Dokonce jsem začal hledat informace, jak jsou tyto dva projekty propojené
Osobně jsem viděl největší nevýhodu v poskytování dat potencionální konkurenci. Propojení s GA je skvělá věc. Ale určitě by se mi nelíbilo, že se někdo (pracující třeba pro konkurenci) může podívat, jak se daří našim projektům. A ani v nápovědě jsem k tomuto nenašel podrobnější informace. Třeba jsem ale špatně hledal…
Březen 30th, 2010 v 21.47
Taky jsem měl přístup už od první verze a musím říct, že mě to vůbec nezaujalo. Asi jsem zhýčkaný produkty od Microsoftu, ale vůbec jsem nepochopil, v čem je ta přidaná hodnota. Přišlo mi, že s jednoduchou sdílenou excelovskou tabulkou dosáhnu stejného výsledku. Ale možná jsem to spíš nepochopil
Březen 31st, 2010 v 0.35
Aby to nebylo tak růžové, tak má Collabim i své nevýhody. Napadají mě hned dvě.
1. Je placený
2. Data předáváte soukromé osobě
Myslím, že bod 2. bude pro agentury problém. Mám podobné pochybnosti jako Robert Němec v diskuzi zde: http://www.facebook.com/posted.php?id=250810683913&share_id=348859732943&comments=1#s348859732943.
Ke službě typu SaaS tedy nejsem příliš nakloněn. Každopádně jde o dobrý počin, který budeme sledovat a nevylučuji, že v budoucnu názor změníme.
Duben 1st, 2010 v 23.11
Já se neztotožňuji s myšlenkou, že nelze dělat SEO kvalitně v jednom člověku. Při dobrém time managementu se dá zvládnout projektů mnoho (osobní zkušenost).
Je potřeba vyvinout si opravdu dobrý systém práce, který je rozdělen do potřebných bloků, které lze volně přesouvat ideálně se mi osvědčily myšlenkové mapy, které jsem začal používat na doporučení ze školení projektových manažerů, kterého jsem se účastnil viz můj článek: http://bo.uzasne.cz/stalo-se/skoleni-projektoveho-rizeni-miluji-myslenkove-mapy.html.
Myšlenkové mapy používám díky iphonu i v běžném životě a supluje dokonale mou paměť.
Duben 2nd, 2010 v 16.00
“Takže by SEO konzultant měl být analytik, komunikativní typ a ještě k tomu by měl mít širokou slovní zásobu? Takový SEO konzultant je pravděpodobně dokonalý a zároveň neexistující. ”
Pchááá!
Duben 2nd, 2010 v 16.04
Výjimka potvrzuje pravidlo.
Duben 3rd, 2010 v 3.20
To: Ondřej
Ondro to přece nemůžete myslet vážně. Jednotlivec má velmi omezené kapacitní možnosti a do určité míry i stagnuje v osobním rozvoji. Znám dost lidí, kteří jedou SEO sólo, víte jak se jim říká? Moderní dělníci.
Myslím si, že práce v týmu je pro SEO nesmírně důležitá z důvodu specializace, předávání zkušeností, hledání nových podnětů a vzájemného se obohacování. Myšlenková mapa jednotlivce nemůže odborný potenciál a kapacitu týmu, nikdy nahradit.
Duben 4th, 2010 v 16.02
Ještě jednou zdravím a děkuji všem za komentáře.
> Ale určitě by se mi nelíbilo, že se někdo (pracující třeba pro konkurenci) může podívat, jak se daří našim projektům. A ani v nápovědě jsem k tomuto nenašel podrobnější informace. Třeba jsem ale špatně hledal
S Analytics je dnes propojeno už celkem dost různých aplikací. V Collabimu má každý klient má samozřejmě přístup jen ke svým projektům a datům z Analytics.
> Myslím, že bod 2. bude pro agentury problém. Mám podobné pochybnosti jako Robert Němec
Víte, co se mi stane v případě, že bych vaše data zneužil (např. je prodal konkurenci)? Dříve nebo později se na to pravděpodobně přijde, Collabim skončí a já dostanu buď pořádnou pokutu, nebo můžu jít klidně i do vězení (viz podmínky http://www.collabim.com/podminky).
Strávil jsem na Collabimu více než dva roky práce, které nemám chuť zahodit tím, že bych zneužíval své klienty.
Na zvýšení důvěryhodnosti samozřejmě dále pracuji, protože je to to úplně nejdůležitější na celém projektu. Aktuálně mám už téměř domluveného dalšího programátora, nechám si udělat bezpečnostní audit a v nejbližší době založím klasickou s.r.o.
Díky všem za zpětnou vazbu.
Duben 4th, 2010 v 22.05
Dobře ty
Pro paranoiky prozradím absolutně jednoduchou a veskrze účinnou metodu, jak vysosat data od konkurence. Stačí sehnat někoho, kdo trochu rozumí oboru a nechá se u konkurence zaměstnat. Pak tam vysosá data a za dva týdny odejde s tím, že mu ta práce nesdí. Bylo by to sice protizákoné, ale jedna věc je něco spáchat a druhá věc je to pak právně postihnout.
Český online marketing je tak malý píseček, že se tu polovina lidí zná jménem. Myslíte, že je tady prostor pro zneužívání SEO softwaru ke krádeži dat?
Duben 9th, 2010 v 9.24
Díky za velmi podnětný článek. Co se týká schopností SEO konzultanta, úplně souhlasím. Píšete o úskalích práce jen na jednom webu… Jak se ale díváte na práci SEO konzultantů na více webech zároveň? Jaká je podle Vás ta optimální hranice? Aby svou práci odvedl kvalitně, může podle mě průměrný SEO konzultant pracovat tak na čtyřech pěti webech zároveň. Osobně pracuji (v různých rozsazích domluvené spolupráce) na dvanácti webech a je to více než dost - hlavně na úkor kvalitní analytiky, které je potřeba věnovat hodně času…
Duben 9th, 2010 v 13.43
Nevím, jak SEO konzultanti obecně, ale já zvládám nějak kvalitně řešit tak do 5 webů (podle velikosti a fáze rozvoje webu). Na víc jak pět webů potřebuji už víc spolupracovníků. Coby SEO management bych asi zvládl do 15 webů, ale tam už se těžko udržuje myšlenka na nějaký další rozvoj a závisí to na efektivitě kolegů. Samozřejmě jde taky o velikost webů. Něco jiného je pracovat pro web, který se snaží optimalizovat na pár slov a něco jiného je řešit e-shop s 5000 návštěvníky denně jen z fulltextu.
Takže zvládám řešit tak do 5 středně velkých až velkých e-shopů nebo webů.