Domeček z karet - SEO optimalizace a jiné pohádky
“Zájezd si můžu koupit na každém rohu. Za ty prachy nechci jen fotku hotelu, chci vědět, co tam můžu zažít.”

Komu prospěje zrušení reklamy v ČT?

Leden 14th, 2011 by MartiN

Po napsání tohoto článku jsem se sám sebe ptal, jestli je dostatečně dobrý pro publikování na webu. Jsou to jen takové úvahy a dojmy, bez zásadních podkladů… A pak jsem se podíval na seznam svých patnácti nevydaných článků z loňského roku, které jsem napsal, několikrát přepsal a nakonec nepublikoval. Holt není každý článek geniální, ale třeba někoho zaujme a vezme si z něj nějakou dobrou myšlenku (nebo i špatnou myšlenku, kterou náležitě rozdrtí na svém vlastním blogu).

V poslední době podrobně sleduji vývoj zpravodajských portálů novinky.cz, ihned.cz, idnes.cz a aktuálně.cz. Novinky se scvrkly na krimi zprávy a překládání článků z news.bbc.co.uk (Vždycky, když tam najdu nějaký propracovaný článek na téma zahraničí, tak na BBC je taky, jen aktualizovanější a s více souvislostmi). Namísto novinek jsem se tudíž naučil chodit na BBC, je to rychlejší a spolehlivější.

Idnes vypadá, že se s krizí trochu zbulvarizoval. Už to není, co bývalo. Občas zajímavé kauzy, ale stejně většinou nedotažené do konce, takže si odsud odnáším akorát frustraci bez nějakého řešení.

Aktualne.cz bylo dlouhou dobu mým favoritem, vyvážené zpravodajství – obzvlášť před volbami to v kontextu idnes(ODS) a ihned(TOP09) bylo hodně cítit. Po volbách se bohužel situace trochu zhoršila a v posledních měsících mám pocit, že se aktuálně stalo obětí tlaku na počet zhlédnutých stránek a kliků na reklamy. V obsahu se to projevuje přemírou grafů, srovnání a testů. Občas si připadám jak na Facebooku když mi někdo pošle další stupidní test.

Jediný z velkých zpravodajských portálů (Určitě budou i další velké zpravodajské portály které jsou super a které jsem nezmínil, ale ty nemůžu hodnotit, protže je nesleduju), který mě stále ještě baví procházet je ihned. Také to není 100%, ale co je? Každopádně mi vyhovuje skladba článků z nichž část má dokonce nějaký smysl. Články na sebe často navazují a věnují se nějakému hlubšímu tématu. Nebo je to aspoň můj subjektivní pocit. Jde mi hlavně o skladbu informací. Že se na D1 stala nehoda, mě opravdu nezajímá, pokud tam zrovna necestuju. Nevidím důvod, proč by mě informací s tak krátkodobým dopadem měl nějaký portál obtěžovat. Stejně tak informace, že někdo vykradl poštu nebo že v Německu jsou lokální záplavy. Ale některé lidi asi baví číst bezvýznamné informace (Já vím, takhle to přece nemůžu napsat, protože význam informací je subjektivní).

No ale zpět. Na ihned tento týden odkazuju už na druhý článek. Ten první byl informačně trochu mimo, ale aspoň důvod o tom psát na blog.
Možná trochu dlouhý úvodní text k tak krátkému článku, ale co už. Na ihned.cz dnes vyšel zajímavý článek o tom, že Prima i Nova by byly ochotny finančně kompenzovat zrušení reklamy na ČT. Je to logické. Někde bych měl mít i prezentaci od OMD s výpočtem poklesu tržeb z reklamy v posledních dvou letech rozdělený na print, televizi, internet a OOH(out of home). Bohužel se mi tu prezentaci nepodařilo najít. Ihned říká, že se reklamní trh od začátku krize scvrknul o dvě mld. korun.(Krásný příklad nulové informační hodnoty. Je 2 mld. korun hodně nebo málo? Dá se předpokládat, že se to změní nebo ne? To je číslo, se kterým se nijak nedá pracovat.) Bohužel neříká, jestli se to týká jen televizního trhu nebo celkově. Navíc je to jen tvrzení ředitele TV Prima a to může být pravdivé a taky nemusí.(Fakt bych tu prezentaci měl najít) Výsledkem finanční krize je to, že si inzerenti hodně dobře vybírají, do čeho má a nemá smysl investovat. Prima i Nova si od zrušení reklamy v ČT slibují hned několik věcí.

Podzimní mega promo na talentmanii a CStalent bylo pro obě stanice vyčerpávající a dle zákulisních informací byla prý talentmania pro Novu těžký propadák na příjmech z reklamy. Nevím, jestli je to všem jasné – mě nebylo, tak to radši ujasním. Podobně, jako se na netu nakupuje reklamní plocha na počet impresí, tedy zhlédnutí, tak se nakupuje i televizní reklama. Mediálka nakoupí tzv. GRPy. 1GRP = 1% cílové skupiny ČR věk 18+. Celá skupina dělá něco přes 8 miliionů lidí a 1 GRP tak je nějakých 80 000 uživatelů, kteří reklamní spot zhlédnou. Čím větší sledovanost pořadu, tím více GRPů a tím větší zisk pro televizi.

Právě podzimní zkušenost komerčních televizí s ČT, která jim svými detektivkami s Bohdalovou a StarDance ukradla značnou část sledovanosti, nejspíš přivedla obě televize ke společnému postupu. Zrušení reklamy by pravděpodobně vedlo ke snížení tlaku na sledovanost u ČT (a nepochybně ke zvýšení koncesionářských poplatků, ale to s tím nijak nesouvisí, takže se o tom už nebudeme bavit). Druhým, a pro komerční televize zásadnějším, efektem by bylo zmenšení nabídky televizní reklamy a tím růst ceny za jeden GRP. Kdo by nechtěl za stejný reklamní prostor dostávat víc peněz. Je taky možné, že obě televize by jako jediné dva velké subjekty na trhu uzavřely dohodu a trochu mediálky natáhly. Pro mediálky je TV reklama stále nejjednodušší a tipoval bych, že i nejvýdělečnější formou reklamy. Přece jenom, billboardy u dálnic se budou rušit, print jde se svojí efektivností do kytek a internet je příliš malý a otravně vyhodnotitelný.

Komerční televize si od celé akce slibují větší zisky. Naštěstí pomíjejí jeden velmi zásadní nedostatek. Zdražení prostoru v televizi bude muset někdo zaplatit. Buď si ho mediálky ukrojí ze své marže, nebo to zaplatí klienti. Nejspíš to nějak zkombinují. Každopádně mediálky to povede k přehodnocení strategie dlouhodobé orientace na TV jako hlavního média a tipoval bych, že budou klienty tlačit do OOH. Klienti zase budou přemýšlet o efektivnějších způsobech, jak utratit svoje peníze a budou víc tlačit peníze do internetu.

Dvě strany keců a mohl jsem to zkrátit do tří vět. ČT zruší reklamu? Krátkodobě na tom vydělají Nova s Primou. Dlouhodobě na tom vydělá internet. A všechno to zaplatí koncesionáři. :-) (A navíc jsem to mohl dát na twitter.)
Co si o tom myslíte? Nejsem odborník na média a zajímal by mě názor někoho, kdo se v tom vyzná…

Zařazeno v kategorii Reklama

8 komentářů

  1. Neddy

    Zhlédnout, zhlédnout a zhlédnout, žádný shlédnout! Po opravení chyb v článku možno tento komentář smazat… díky.

  2. MartiN

    S a Z mi vždycky dělaly problémy. Díky, opravil jsem a poučil jsem se.

  3. seoman

    No, já nejsem odborník na tv, ale jako zhnusený koncesionář pozoruji, že za zákonně se smrskávající reklamu nastupuje teleshopping, který zřejmě (nemám oficielně potvrzeno, ale dohaduji se) nepatří do škatulky reklama, ale do škatulky vlastní obchodní činnost. Takže to vidím tak, že koncesionářské poplatky se zvýší, místo reklamy bude (o to více) teleshopping a budou se vysílat jen pořady hezky vyvážené podle poměru poslanců v parlamentu. Je zajímavé, že o reklamě na ČT se občas diskutuje, ale o teleshoppingu nikoli, přitom já osobně teleshopping považuji za mnohem otravnější.

  4. MartiN

    Ano, teleshoping nepatri do kolonky reklama, coz je mimochodem duvod, proc je na CT tak popularni. CT ma stanovenou maximalni dobu reklamy v jednom dnu. Do toho se ale teleshoping nepocita. Pokud je velka poptavka po reklame na CT, obcas se to resi tak, ze se k reklamnimu spotu pridaji nejake doplnujici informace o moznosti aktualniho nakupu a najedou z toho je teleshoping. Podobne je to se sponzorstvim poradu. Sponzorstvi poradu neni typicka reklama a tim nemusi byt oddelena od poradu reklamni znelkou.

  5. seoman

    „Novinky se scvrkly na krimi zprávy a překládání článků z news.bbc.co.uk…“
    Na tom, že zprávy z domácí politiky patří do kategorie „krimi zprávy“, asi fakt něco bude, zvlášť v poslední době.

  6. Radim

    Musím uznat, že autorův pohled na věc je mi velmi blízký. Občas se ještě podívám na lidovky, ale ty jsou vyloženě neslané nemastné. Potom ještě denik referendum, docela dost keců, ale i zajímavých názorů.

  7. Monika

    no, já určitě nejsem odborník, ale už je tomu asi rok, co jsem televizi zrušila, protože byla přehlcena reklamou a blbostma.Dobrých pořadů tam sice pár bylo, ale to se dá dnes dohledat na netu. Bez televize se cítím mnohem svobodněji…

  8. marrrqui

    Reklamu nesnáším, jak v televizi, tak na internetu. Najedete na nějakou stránku a hned se vám otevře okno s reklamou nebo při sledování videa na YouTube se mi zdá, že nejdůležitější není to video, ale reklama, která se tam otravně vynoří.

    Dřív reklamy zabíraly pár minut a šlo to bez problémů. Teď vás reklamy otravují na každém kroku. A je to samá erotika. V reklamě na sprchový gel se kroutí nahá ženská a ukazuje bradavky. Bomba.

    Na španělské televizi rtve.es jsou tak zdvořilý, že vám před reklamou během filmu/pořadu dokonce oznámí, jak dlouho bude trvat a upozorňuju, že to je otázka 72 vteřin apod. Představte si tu drzost, kdyby na Nově napsali:,,Z 600 vteřin jsme zpátky.“:)

Máte k tomu co říct? Přidejte komentář.